El 20% dels feminicidis comesos a Catalunya des de l’any 2012 han estat a dones de més de 60 anys. Amb aquesta dada en ment, a finals de març vam presentar l’estudi “Les violències masclistes vers les dones grans: una aproximació feminista i interseccional”, encarregat per l’Institut Català de les Dones.

La directora de la Fundació Aroa, Neus Pociello Cayuela, va presentar les conclusions de l’estudi. La investigació va sorgir del grup de treball d’anàlisi de la violència masclista de l’Observatori de la Igualtat de Gènere de l’ICD davant la manca de coneixement de les violències masclistes en aquest col·lectiu de dones especialment vulnerables.

La finalitat d’aquest estudi és conèixer la situació de les dones de més 60 anys pel que fa a l’impacte de les violències masclistes i les respostes existents al territori, des de la base de la gerontologia feminista, identificar els buits existents i fer propostes de millora pel disseny de mesures i actuacions de recerca, detecció, sensibilització, prevenció, protecció, atenció i recuperació, que garanteixin plenament el dret de les dones grans a una vida lliure de violències masclistes.

Pociello va destacar que “es tracta d’un estudi qualitatiu i pioner a nivell mundial. Les dones grans reben l’impacte dels efectes acumulatius de la discriminació”. I va denunciar que “analitzem rangs d’edat més petits quan les dones son més joves i en canvi no es fan els mateixos rangs d’edat quan es parla de dones de més de 60 anys i s’inclouen dins un mateix rang diferents generacions dones”.

Aquesta experta va posar sobre la taula que “les dones grans reben l’impacte dels efectes acumulatius de la discriminació i les desigualtats de gènere al llarg de les seves vides, a més, el seu present està travessat per l’impacte de la discriminació estructural i sistèmica normalitzada al món, l’edatisme i el masclisme.”

Algunes de les dades que han servit de base a l’estudi són:

• El 45% de les dones de més de 60 anys preguntades a l’Enquesta de Violència masclista a Catalunya identifiquen haver patit violència masclista al llarg de la seva vida. Un 5,1% revela haver-la patit en el darrer any.
  • Les dones de més de 60 anys son el 6,49% de les dones que truquen a la línia d’atenció a dones en situació de violència masclista 900900120.
  • Els feminicidis comesos a Catalunya entre els anys 2012 i 2020 han estat de dones de més de 60 anys en un 20%.  Pel davant està el 29 % de dones entre 41 i 50 anys i en el mateix nivell, el 20% les dones de 18 a 30 anys.
  • L’assassí era la parella/cònjuge en el 58% dels casos, el fill en el 21% de les ocasions, l’exparella en el 14%, i el gendre en el 7%.

La investigació, que s’ha fet en base a dades i 23 entrevistes a dones, 7 grups focals i entrevistes a 93 professionals d’atenció directa, desvetlla que:

1. Hi ha una invisibilitat dels problemes de les dones grans per edatisme estructural, principalment de les dones per intersecció de gènere.
  2. Hi ha una normalització de les violències masclistes per part de les dones, que les han patit al llarg de tota la seva vida.
  3. Dones grans amb factors psicosocials de risc i vulnerabilitat (Pobresa, discapacitat, aïllament, etc.)
  4. Formes de violències: negligència, abandonament, violència econòmica, violència psicològica i emocional.
  5. Violència en l’àmbit de la parella i de la família, principalment.
  6. No accés a la xarxa d’atenció a les violències masclistes: factors estructurals de desconeixement i de falta d’identificació de les violències.
  7. Polítiques públiques amb una mirada genèrica sobre la violència masclista: falta de perspectiva del cicle vital.
  8. Absència d’integració de perspectiva de gènere i cicle vital en l’abordatge de les violències masclistes per part de les polítiques públiques.
  9. Absència de dades concretes que visibilitzen la violència cap a dones grans.

Pots fer un cop d’ull aquí a la presentació de l’estudi en format pdf i aquí la gravació en vídeo en format webinar.

Diferents mitjans de comunicació s’han fet ressò de la presentació: 3/24, La República, Regió7, La ciutat.

La presidenta de l’ICD, Laura Martínez, va presidir l’acte de presentació de l’estudi. L’altre estudi presentat va ser “Diàgnostic de necessitats específiques per a l’abordatge de les violències masclistes en les dones amb discapacitat i propostes d’actuació” dut a terme per l’Associació Dones No Estàndards.

Altres accions

En aquesta línia de treball interseccional, també podeu veure al complet aquí el seminari web organitzat pel Departament de Treball, Afers Socials i Famílies per a professionals sobre l’abordatge integral de les violències masclistes vers les dones grans impartit per la Neus Pociello Cayuela.

Sense comentaris

Envieu un comentari